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PT28

Nick Hoffman - Bruiser  CDr

I.  Tarred & Feathered (sine)
II.  I'll Be The Wolf (square)
III.  Green Dust (fm)
IV. Bruiser (mix)

Recorded in Normal, Illinois, 2008
Mixed and mastered in Eugene, Oregon, 2013
Nick Hoffman:  programming

Screen-printed fold-out jackets. Screen-printed disc.
82 copies
Released April 2013
 





REVIEWS:

Just Outside (Brian Olewnick)
August 2013

Nick Hoffman - Bruiser (Pilgrim Talk)
Hoffman's disc begins rather disconcertingly, with a spray of percolating electronics that immediately conjures up aural images of 70s sci-fi flicks, the psychedelic sounds an electronic brain would make while going haywire. In several seconds, though, it subsides into a dark, low set of tones quite at variance with those sounds, setting up a tasty dichotomy on the short track and leading one to what follows. Hoffman includes the inscription: Rules: Computer sets frequency, composer sets duration. I take it, then, that a program chooses when to switch attacks (the four pieces are subtitled, "sine", "square", "fm" and "mix", indicating, in three out of four instances anyway, the source of the tones). This removal of direct human intervention, in the case of sound like these, works pretty well, eliminating easy drama, requiring the listener to simply experience the sounds in succession. If anything, it might be the nature of the sounds, very "cold" in a sense, that could put some folk off. I was reminded of Marcus Schmickler's solo efforts of the last decade, tough nuts to worm one's way into (I note that these tracks were recorded in 2008, mixed and mastered this year). Then again, amidst the all the harshness, something incredible appears like the pings at the close of "Green Dust", wavelets that do marvelous things to one's ears. The longer title cut uses more varied sources, including field recordings, and somehow seems more "humanly" edited, the pieces flowing into one another less abruptly. It's very satisfying, a real strong track, and contrasts well with the preceding three. A good, tough recording, well worth hearing.


Improv Sphere (Julien Héraud)
June 2013

Le label Pilgrim Talk est habitué aux publications extrêmes et crades, ou simplistes. Ce n'est pas Nick Hoffman, le propriétaire de ce label qui va donc déroger à la règle (sauf quand il a l'idée saugrenue de sortir un disque de métal...).  Le principe est simple sur ce court CD-R, il s'agit d'explorer différentes variétés d'ondes sonores sur trois pistes, puis de proposer un assemblage des trois possibilités. Les trois premières explorent donc respectivement des ondes sinusoïdales (ultra-aigus surexcités, longues infra-basses continues), des ondes carrés ou triangulaires, des modulations de fréquence; pour enfin explorer ces trois possibilités dans une longue pièce de près de vingt minutes (alors que les premières ne durent qu'à peine cinq minutes).

Si le son est produit par un ordinateur, il est assez typique de ce que font beaucoup de musiciens avec un synthétiseur analogique. Sauf qu'au lieu d'assembler une multiplicité de fréquences complexes, Nick Hoffman les démonte pour mettre en valeur leur simplicité initiale, voire leur absence de richesse. Ce n'est jamais évident de percevoir les intentions de ce musicien, mais j'ai l'impression qu'il a essayé ici de démontrer en pratique la simplicité fondamentale de la synthèse sonore, souvent masquée par une complexité illusoire. En utilisant les éléments fondamentaux des synthèses utilisées couramment dans les musiques expérimentales et l'eai, Nick Hoffamn semble nous dire que tout ceci n'est qu'une blague.

En même temps, Nick Hoffman prend aussi le temps d'explorer beaucoup de possibilités, comme s'il était fasciné par cette méthode de production sonore. D'un extrême à l'autre, une grande variété de registres, d'attaques, ainsi que différentes modulations sont exploitées durant cette vingtaine de minutes.

Il s'agit encore une fois d'une musique opaque, brute et dure à sa manière. Une synthèse simple et grasse à l'image des dessins d'Hoffman. Un contenu limpide pour une intention obscure. Intéressant.


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